söndag 22 september 2013

Iskall hallondröm med dajm

ISKALL HALLONDRÖM MED DAJM

Jag har en liten egenhet - jag vägrar skriva "daim". När jag var liten hette denna läckra chokladbit "Dajm" och så kommer det att förbli i min värld. Kalla mig gärna envis bakåtsträvare, det bjuder jag på! :-D

Ca 30 bitar

50 g smör eller margarin
1 dl standardmjölk
2 ägg
2 dl ,
rivet skal av 1 citron
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
några msk vallmofrön

Fyllning:
200 g dajmkulor
3 ägg
2 dl socker
200 g naturell färskost, t ex Philadelphia
3 dl grädde
5 dl hallon, ca 250 g


Sätt ugnen på 175°.

Smält smöret och häll i mjölken. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Tillsätt mjölkblandningen och rivet citronskal. Sikta ned mjöl och bakpulver och fördela smeten i två likadana bakpappersklädda formar med hög kant, ca 20 x 25 cm. Har du inte två likadana formar så gör i stället smeten i två omgångar.

Strössla över vallmofrön och baka ca 12 minuter. Känn med sticka att kakan är torr. Stjälp upp på bakplåtspapper och låt svalna under handduk.

Fyllning: Krossa dajmkulorna. Dela äggen och lägg vitor och gulor i var sin skål. Vispa vitorna hårda och fasta med elvisp. Ställ åt sidan. Vispa gulorna fluffiga med sockret och tillsätt philadelphiaosten mot slutet. Vispa grädden fluffig med hallonen.

Blanda de vispade vitorna med hallongrädden. Vänd ned färskostfluffet och de krossade dajmkulorna. Lägg tillbaka en kakbotten i samma form som den bakades i, med bakplåtspapper eller dubbelt lager plastfolie i botten. Häll på smeten och ställ i frysen ca 30 minuter.

Ta ut formen och lägg på kaka nummer 2. Nu när formen stått i frysen sjunker inte kakan ned för mycket i smeten. Låt stå i frys ca 6 timmar. Skär upp i portionsbitar.

Använder du frysta hallon så låt dem först tina och rinna av.


Ur Allers nr 37/13

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar